Begrip voor de NMBS

23 mei 2011 at 15:49 6 reacties

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte vraagt begrip voor de moeilijkheden bij de NMBS. Ze wijst erop dat “de NMBS geen gemakkelijke tijden heeft gekend sinds de economische crisis en het ongeluk in Buizingen. Daarnaast is het aantal reizigers de jongste tien jaar met de helft gestegen.”

So wait. Al jaren wordt geklaagd dat meer mensen gebruik zouden moeten maken van het openbaar vervoer, willen we ooit de files in ons zakdoeklandje terugdringen. En hoera, het milieu vaart er ook bij. Wie weet leer je via de Kiss&Ride van Metro zelfs de vader van je toekomstige kinderen kennen. Het is een win-win-win, zowaar!

België massaal op de trein dus. Té enthousiast blijkbaar, want ze kunnen het daar niet aan. En daar moeten wij dan ‘begrip’ voor hebben. Begrip waarvoor? Voor het gebrek aan vooruitziendheid van beleidsmakers? Voor de onwil om de gevolgen van je pleidooien en acties correct in te schatten? Omdat de NMBS het niet nodig vindt om correcte evaluaties van haar dienstverlening te maken?

Inge vreest dat besparingen niet evident zijn, maar heeft gelukkig al een uitweg: “We maken van het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer een absolute prioriteit. Een mogelijkheid is om de prijzen van vrijetijdsritten duurder te maken tijdens de spitsuren”. Mooi zo. Behalve wanneer ik voor het werk plots naar Genk moet, natuurlijk. Met de trein, want ik had me laten overtuigen voltijds pendelaar te zijn, remember? En alsof we al niet genoeg betalen voor een trip naar zee of zoo. Een dubbeltje Mechelen-Oostende kost tegenwoordig al meer dan 30 euro. Ik wil graag eens de prehistorische rammelbak zien die zoveel verbruikt aan benzine én erin slaagt je meer dan 2 uur over dat traject te laten doen. Maar het milieu vaart erbij, dat dan weer wel. En je staat niet in de file. Tenzij je het rechtstaan in een overvolle spitstrein catalogeert onder ‘file’, maar dat zullen we maar even niet doen.

Want we moesten ‘begrip’ tonen, weet je wel.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , .

Speeltijd Valk-spotting

6 reacties Add your own

  • 1. Hendrik  |  23 mei 2011 om 16:09

    Een semi-filosofische bedenking:
    voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vertraagt de snelheid waarmee we ons verplaatsen. En dan spreek ik niet enkel over een beetje file, maar over de grote dingen… Er is geen concorde meer, de spaceshuttle wordt uit gebruik genomen.

    Verplaatsingen gaan niet meer “zo snel mogelijk” zonder te kijken naar de kost (zij het milieu, of veiligheid).

    Beantwoorden
  • 2. miss Puntkomma  |  24 mei 2011 om 08:00

    Hear, hear. Met de trein heen en terug naar de luchthaven kost vanuit M. 15 euro. Ik herhaal: 15 euro. Per persoon. Want er komt Diabolo-tax bij. Voor het Diabolo-spoorwegnet DAT NOG NIET KLAAR IS. Btw, je kan je naam misschien ondertussen aanpassen naar Soskaya? 😉 Maar 100% gelijk hoor, met je pleidooi.

    Beantwoorden
  • 3. Saskaya  |  24 mei 2011 om 08:08

    @Miss Puntkomma: moesten de sossen er dan ook effectief iets aan doen, zou ik dat mss nog overwegen 😉

    Beantwoorden
  • 4. smiley  |  24 mei 2011 om 09:13

    Ik vond het in ieder geval een heel leuk geschreven stuk met enorm veel waarheid in. Waarom zouden wij begrip opbrengen voor iets dat al jaren in orde had moeten zijn en spijtig genoeg nog steeds niet is?

    Beantwoorden
  • 5. Jeroen  |  24 mei 2011 om 11:01

    Hear.
    Hear.
    *applaus*

    Beantwoorden
  • 6. DeKaartjesknipper  |  10 februari 2012 om 16:08

    De diabolo Tax is gek gekker gekst!
    (ik ben pendelaar richting zaventem en rij normaal gezien met de moto)

    Met vriesweer neem ik de trein en laat de auto op de oprit staan. Er is al genoeg file…
    Tot ik deze week van mijn bankje viel toen de controleur geen genoegen nam met mijn Gopas. (wat ik al zeer duur vind 5EURO 1ritje) “diabolo tax meneer!” diaboloWAT?!

    –> 5 EURO + 2.16 EURO = 7.16 Euro voor een treinritje met 30min vertraging :o(

    7.16 EURO * 10 keer per week= 71.6 EURO * 3.5 weken = 250.60EURO per maand

    Hiervoor koop je een kleine wagen + verzekering + benzine.

    Erg motiverend vind ik dat.
    (en dan hebben we het nog niet over vertragingen)

    Ach jah… binnen kort stopt het met vriezen.

    Misschien moeten wij vertragingsTAX in het leven roepen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


