Van solidariteit en staking

17 februari 2010 at 10:26 6 reacties

Gisteren was weer een van die dagen waarop ik blij ben dat ik mij niet-ecologisch met de auto van en naar het werk verplaats. Het was voor mijn treinreizigende collega’s immers een hels karwei om thuis te raken na een lange dag op het werk.

Kijk, iedereen is aangeslagen door de treinramp in Buizingen. Dat was weer zo’n moment waarop je je realiseert dat elke dag op de stomste manier je laatste kan zijn. Het maakt de meesten onder ons wel een beetje stil, emotioneel en triest. Het lijkt me dus maar logisch dat mensen die emoties op een of andere manier kenbaar willen maken. Zo ook het NMBS-personeel, dat gisteren “spontane solidariteitsacties en medelevenacties” hield. Persoonlijk denk ik dan aan kaartjesknippers die een minuut stilte vragen op hun trein, aan rouwkransen die in elk station gelegd worden of aan treinpersoneel dat een hele week komt werken met een zwarte rouwband om de arm. Meteen maar weer het werk neerleggen, nee, dat komt niet direct in me op.

Het bewijst eens te meer hoezeer het NMBS-personeel zich door haar gedrag isoleert van de rest van de maatschappij en het zichzelf bijzonder moeilijk maakt om serieus genomen te worden.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , , .

Amigu-watte? Grondig duur

6 reacties Add your own

  • 1. miesje  |  17 februari 2010 om 14:13

    Goed gezegd. Het was degoutant gisteren. De-gou-tant. Niks aankondiging afgeschafte treinen. Noppes, ik neem al 10 jaar de trein, maar gisteren was één van de toppers!
    En dan hebben we het nog niet over de gewone, obligate, dagdagelijkse vertragingen.
    Ik twijfel steeds vaker of ik het woon-werkverkeer toch niet beter met mijn auto zou afleggen…

    Beantwoorden
  • 2. Liesbet  |  18 februari 2010 om 22:07

    Ik hou van de trein. Dinsdag was wel nogal vervelend, ofwel staak je een hele dag ofwel niet. Maar de NMBS is echt wel stukken beter (en goedkoper) dan de treinen in onze buurlanden. Ik begrijp niet dat mensen zich zo druk maken over die dagdagelijkse vertragingen, je staat anders toch maar in de file. Bovendien, zo erg is dat toch niet? Wat maakt het nu uit of je nu vijf minuten vroeger of later bent? Ik zou de trein voor geen geld willen ruilen voor de auto voor het woon-werkverkeer.

    Beantwoorden
  • 3. Saskaya  |  19 februari 2010 om 10:03

    Goh. Als je zoals jij van groot station naar groot station moet, maakt die 5 minuutjes inderdaad niet uit. Maar als je zoals ik vroeger moet overstappen naar een lokale trein die maar 1 keer per uur rijdt, dan betekent die 5 minuutjes vertraging natuurlijk meteen een uur later thuis. En dát vind ik nu wel beklagenswaardig.

    Beantwoorden
    • 4. Liesbet  |  22 februari 2010 om 22:08

      Als je een overstap mist heb je inderdaad reden tot klagen. Maar de mensen met de rechtstreekse lijnen klagen evenveel en zouden de dingen toch wat in perspectief moeten zien.

      Beantwoorden
  • 5. Andhi  |  22 februari 2010 om 23:56

    Mensen zouden de dingen beter sowieso wat meer in perspectief zien.

    Beantwoorden
  • 6. Dick Richie  |  23 februari 2010 om 17:50

    In vogelperspectief dan nog! Altijd plezant.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


