Egoïstische bakstenen

25 februari 2009 at 17:03 1 reactie

O wat kunnen ze erover opscheppen, die middenklasse-nieuwbouwers. Over EnergiePrestatieCertificaten, K-waarden van ramen en deuren, hoogrendementsketels, vloerverwarming en regenwaterinstallaties. Over hoge kosten die ze graag maken in naam van het milieu en van onze kinderen die zullen moeten leven met onze fouten. Dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen.

Ik vraag ze dan steeds of ze er nooit aan gedacht hebben om een reeds bestaand steentje bij te dragen, in plaats van hun zorgvuldig uitgekozen en duur betaalde moderne steentjes op groene weiden en in prachtige landschappen te dumpen. Of de toekomst van hun kinderen er niet rooskleuriger zou uitzien als er ergens in Vlaanderen überhaupt nog een streepje groen te vinden zou zijn, in plaats van het ene hippe fermette-wangedrocht naast de andere namaak pastoriewoning.

In het beste geval wordt zo’n voorzichtig opgelaten vliegertje gevolgd door stilte, maar meestal door gelach. Zo ook vandaag: “Ik ga niet in zo’n oud kot wonen. Ik wil iets nieuws. En ik had een prachtig stukje grond gevonden, omringd door velden en groen. Wie zou daar niet willen wonen?”, lachte een collega mij weg.

Hoe egoïstisch kan je zijn? Hoe idioot ook? Vlaanderen is voor een vijfde volgebouwd, en dan nog slagen zovelen er niet in die baksteen in hun maag te negeren. Mooie praatjes, An Inconvenient Truth op dvd en jaarlijks Greenpeace een centje toestoppen. Maar voor onszelf moet het altijd maar groter, nieuwer, beter, moderner en duurder.

Ik beweer niet dat ik altijd voor de groene oplossing ga. Ik heb ook mijn slechte gewoontes. Maar ik ben wél heel trots dat wij bewust voor renovatie gekozen hebben. In de hoop dat onze kinderen later nog in de velden achter ons oud kot zullen kunnen spelen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , .

Lap, het is met mij gedaan! De onontkoombare GSM

1 reactie Add your own

  • 1. Jeroen  |  16 december 2010 om 16:36

    Aha, gevonden! 😉

    Tja, je hebt een punt, maar anderzijds is het ook behoorlijk kort door de bocht. Er is niet slechts 1 heilige weg naar de gouden toekomst, helaas. Dat zou heel wat misverstanden vermijden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


