How to build a team

20 januari 2009 at 12:56 Plaats een reactie

Mijn bedrijf houdt er een Event-team op na. Dat betekent in theorie dat de vrijwilligers in dat team tweemaal per jaar op zoek gaan naar leuke teambuildingsactiviteiten voor alle werknemers. In de praktijk zijn er drie problemen met voorgaande zin:

  1. Verplichte nummertjes in het kader van teambuilding zijn zelden ‘leuk’
  2. Je kan nauwelijks spreken over ‘alle’ werknemers als de helft niet komt opdagen
  3. Het woord ‘vrijwilliger’ past alleen als je er even het woord ‘chinese’ bijdenkt. Believe me, I know.

Want toen de vrijwilliger van mijn departement het eind vorig jaar voor bekeken hield, ging ze op zoek naar een nieuwe enthousiasteling. Haar smeekbede galmde meermaals door onze kantoren, maar steevast had iedereen het te druk om op te kijken en aldus enige interesse te etaleren. Ongeveer zoals toen de leerkracht biologie destijds vroeg wie in de klas wou voordoen hoe je dat condoom over de banaan schuift. Kop in kas en hopen dat je even verdwijnt in de plooien van de realiteit.

Maar toen ging er iets mis. Een onvoorziene opstoot van barmhartigheid, of het plotse falen van mijn vermogen tot onzichtbaarheid? Ik weet het niet, maar opeens bevond ik me in een surreëel gesprek:

Saskaya: “Het is al lang goed, schrijf mij dan maar op.”

Collega: “Nee, dat mocht expliciet niet van HRM X, het moest iemand zijn die er echt zin in heeft.”

Saskaya: “Zie je hier iemand rondlopen die er echt zin in heeft?”

Collega: “Het is echt leuk hoor, maar je moet er wel voor willen gaan.”

Saskaya: “Ok dan niet.”

Collega: *houdt haar pleidooi nog een tijdje vol voor de andere collega’s*

Collega: “Dus ik mag jou opschrijven?”

Saskaya: “Alleen als ik er stiekem geen zin in mag hebben.”

Collega: “Deal.”

En zo zit ik straks mee aan tafel om te beslissen over de invulling van de sportdag. Maar ik hou nog een ultieme joker achter de hand. Ik zet mijn creatiefste beentje voor om een ‘spetterende dag’ uit te stippelen vol ‘stoere uitdagingen’ en ‘waanzinnige activiteiten’ waarbij men de collega’s ‘op een andere manier’ leert kennen. En dan zeg ik met de glimlach dat ik niet kan komen. Moeten ze me eerst maar consulteren voor ze die ene dag uitkiezen waar mijn hele professionele voorjaar aan gekoppeld is. Nah.

Update: HRM X saw me coming. Speciaal voor mij is de datum van de sportdag veranderd. Ik weet niet of ik trots moet zijn dat ik zo’n macht heb binnen het bedrijf, of moet vloeken omdat ik nu wél moet meedoen aan die ‘waanzinnige activiteiten’…

Entry filed under: Uncategorized.

File Alarm Centjes ahoy

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


