Haarnetje? Check!

10 september 2008 at 15:19 Plaats een reactie

Wie mij kent, zal het niet tegenspreken: ik ben een moeilijke. I want it all. Ook als het op een keuken aankomt. Inductiekookplaat (ik ben bang van gas), mega-ijskast, superdeluxe afzuigkap, kookeiland met bar ‘om gasten te entertainen’, enzovoort enzoverder. You name it, ik heb het al proberen in te passen in de plannen van mijn toekomstige keuken. Maar ergens ging er toch een keukerwekkertje rinkelen. Als ik dan zo nodig gasten moet ontvangen in mijn keuken en daarvoor ettelijke duizenden euro’s veil heb, zou het dan niet zinvol zijn om daadwerkelijk te kunnen koken? Ik denk niet dat ik Nigella Lawson ooit al trots een pizza van de GB in haar peperdure oven zag steken. Laat staan dat ze met plezier de vol-au-vent van de plaatselijke beenhouwer uit het bakje haalt en opgewarmd op tafel zwiert.

Tijd voor een kookcursus dus! In mijn zus vond ik meteen een gewillig slachtoffer om mij wekelijks te vergezellen naar die culinaire hemel. Nu ja, hemel… Koken is blijkbaar echt een hazard. Pas na een slaapverwekkende uitleg over branddekens, blauwe pleisters en de elektrische noodstop werden we geschikt bevonden om los te lopen in een keuken. Mét haarnetje, dat spreekt voor zich.

En zo leerde ik gisteren julienne te snijden. Dankzij de ‘slap handje, vingerkootjes naar binnen gekromd, duim veilig weggeborgen achter de vingertjes’-techniek mocht de EHBO-kit zelfs netjes dicht blijven. Al heb ik toch wat vingernagel op de snijplank achtergelaten, maar dat groeit gelukkig terug. Maar nu weet ik tenminste wat brunoise is. En ik kan het zelfs maken! Zo zelf Jamie Oliver spelen is wel leuk, maar toen ik twee uur later eindelijk de soep proefde die het resultaat was van al dat hard labeur, wist ik het wel. Zo’n klaargemaakte zakjes van Den Dellijs zijn even lekker, en verdomd veel praktischer.

Ik ben benieuwd wat ik volgende week ga leren en meteen weer ga vergeten.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , .

conCERNed? Tram 3

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


