Geven en nemen

29 mei 2008 at 15:09 Plaats een reactie

Wij zijn brave zieltjes. Artsen Zonder Grenzen ontvangt maandelijks wat centjes van ons, rond de kerstperiode brandt er ten huize Andhi-Saskaya steevast een Amnesty-kaars en in november zal ons 11.11.11-envelopje weer kunnen doen waar het goed in is. Goede doelen waar ik achter sta, vinden in mij altijd een toegeeflijk sujet. Idealisme, u kent dat wel.

Sinds we verhuisden naar ons nieuwe stekje wordt mijn lieflijk zieltje toch wel erg op de proef gesteld. Onder de kerktoren van een boerengat wonen, betekent in de eerste plaats al dat je erop kan rekenen dat er minstens 1 keer per maand iemand voor je deur staat te bedelen. Een beetje veel, maar daar wil ik mij nog bij neerleggen. Wat erger is, is dat er op het sussen van je geweten tegenwoordig blijkbaar een vaste prijs staat. Vroeger waren goede doelen nog laaiend enthousiast als je hen een briefje van 100 frank toestak (voor de jonge lezertjes: zo’n 2,5 euro). Tegenwoordig lijkt een briefje van 10 euro de standaard. “Want dat is nu eenmaal de prijs van de geurkaars die u daarvoor koopt, mevrouw.” Nooit geweten dat de daling van de koopkracht ook te maken had met de inhaligheid en onverzettelijkheid van zogenaamd goede doelen.

Maar alle frustratie ten spijt: dit brave zieltje kan toch zo moeilijk nee zeggen. Dus ze verdienen erg goed aan mij. Maar ze moeten niet zagen als ik binnenkort bij hen moet gaan aankloppen voor een warme maaltijd. 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , .

Zelfkritiek Vakantiegeld

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


