Bijgeloof

30 oktober 2007 at 15:28 6 reacties

Zoals de zeldzame trouwe lezer zich misschien zal herinneren, zijn vriendje en ik nog niet zo lang geleden de trotse eigenaars geworden van een rasecht huis, met ramen en deuren en een dak enal. Of dat zal toch officieel zo zijn in januari, de notaris houdt ons nog even aan het lijntje alvorens we onze ziel mogen verkopen voor een eigen hoopje stenen. Maar in tussentijd durven we al wel eens ‘huiseigenaartje’ spelen. Dat kan vooral omdat we vorige week de sleutel kregen van de huidige vorige eigenaar. Bij dat plechtige moment hoorde uiteraard ook een uitgebreide en emotionele rondleiding in ons nieuwe stulpje, inclusief een meet&greet met onze bejaarde buren.

Bij die walkthrough viel ons één ding op : de overvloedige aanwezigheid van de katholieke kerk. Granted, we gaan op nog geen 100 meter van een kerk wonen, maar dichter dan dat hoef ik écht niet te zijn bij DeMeneerVanHierboven. “Tja, juffrouw, ik heb de kruisbeeldjes en de Maria van Lourdes laten staan, want dat heeft elk huis toch nodig hè?!”, zei de eigenares snel. Niet echt eigenlijk, maar ik had het lef niet de übersympathieke bomma tegen te spreken. Ik stam namelijk nog uit de tijd waarin respect moest opgebracht worden voor de ouden van dagen, or else

Maar geen nood, die dingen zijn uiteindelijk gemakkelijk van de muren te halen. Zo vertelde ik vanmiddag toch aan mijn collega’s tijdens het eten van een paar welverdiende bokes. Maar dat was buiten mijn jongste, pas afgestudeerde collega gerekend. Zij panikeerde alvast in mijn plaats bij het voltrekken van zo’n godslastering, en vertelde vervolgens het waargebeurde verhaal van “een vriend van de collega van mijn lief”. Die brave man durfde het kruisbeeld in zijn nieuwe woonst niet wegnemen en kon vervolgens niks beters bedenken dan er een valse wand voor te zetten. Enkele weken later – u kan het al raden – bleef er van de arme man zijn huis niet veel meer over dan een hoopje smeulende as. Getuigen verklaarden dat ze nog net een brandende braamstruik hadden zien wegrennen. And with that, was ik opeens weer in de Middeleeuwen. De Grote Boze God, ik dacht dat ze die al in het Oude Testament afgevoerd hadden?

Maar als u dus binnen enkele maanden onheilstijdingen bereiken over een huis dat afgebrand is in Tisselt ten gevolge van een blikseminslag, dan weet u het wel. Een gebedje voor mijn ziel zal dan misschien toch niet afgeslagen worden.

Entry filed under: Uncategorized.

I confess Aan mijn vrienden bij het Spoor

6 reacties Add your own

  • 1. Liesbet  |  30 oktober 2007 om 22:40

    Als het je een troost kan zijn, ik heb een aantal jaar geleden bij het opnieuw behangen van mijn kamer het kruisbeeld niet teruggehangen maar in een kast gestopt en later op zolder en ik ben er sindsdien niet ongelukkiger op geworden.

    Beantwoorden
  • 2. Saskaya  |  31 oktober 2007 om 10:06

    *oef* out met die kruisbeeldjes dus 🙂

    Al zal ik dat wel laten doen door het vriendje, en voor de vorm zal ik misschien nog een aantal keer uitroepen “nee, toch niet die goddelijke beeldjes! gij heiden!”

    That should cover it 🙂

    Beantwoorden
  • 3. Andhi  |  31 oktober 2007 om 12:44

    Komt wel goed hoor. Die dingen hebben voor mij toch hoegenaamd geen waarde. Meer nog: ik zal ze met duivels plezier van de muur halen.

    Beantwoorden
  • 4. Dick Richie  |  31 oktober 2007 om 17:09

    Ik heb het overigens nooit gesnapt met die kruisbeelden. Als Jezus terugkomt op aarde, is een kruis volgens mij wel het laatste wat hij wil zien.

    Beantwoorden
  • 5. Andhi  |  31 oktober 2007 om 20:06

    Hier een beetje Bill Hicks zitten plagiëren ofwa? Tsss…

    Beantwoorden
  • 6. Dick Richie  |  1 november 2007 om 16:05

    Ik wíst da’k het van ergens gehaald had, maar had geen idee van waar. Dat de Heer mij straffe als het gelogen is!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten

Recente reacties


